www.paquebote.com > Mesquida
1ª edición.
Aquest llibre és el primer poemari intencionalment i formalment gai de la literatura catalana, com massa clarament es vol posar de relleu al dístic que fa de frontispici: «tros de paper on s’aixeca fàl·lica una declaració de principis».
I és, potser, a causa d’aquesta compromesa explicitud, tan oposada a l’obliqüitat i al fals esteticisme que comanden la poesia en llengua catalana, que El bell país, clandestí sota el franquisme, ha continuat essent «desconegut» encara dins la democràcia.
No deixa d’ésser molt significatiu que aquest recull de poemes, que va haver de ser llegit viva voce, primerament, i publicat després de forma ciclostilada, no hagi trobat editor fins ara, i hagi hagut d’ésser publicat en una col·lecció com «Rey de Bastos», i fins i tot que sigui una de les millors mostres de la poesia catalana contemporània.
Un estudi molt ampli i molt acadèmic de Jordi Llovet serveix per a clarificar l’època i les influències d’un llibre que, si no fos tan actual i tan desconegut, hauria d’ésser considerat ja com un clàssic.
«La cuestión está en saber si entre uno y otro término, entre pederastía y pedagogía, existe una simple asociación, o si hay una vinculación más íntima, una vinculación más esencial y necesaria. Dicho de otro modo: el pedagogo ¿es o debe ser inevitablemente pederasta?» Tal es el dilema que recorre todo este ensayo. Y, para despejado, ñené Scherer toma como motivo de partida la crítica de la obra fundadora de la moderna pedagogía occidental, El Emilio, de J. J. Rousseau, cuyas ideas permuta con las modernas enciclopedias de educación sexual familiar, y con las relaciones claramente sexualizadas entre iniciador e iniciado que presidían el aprendizaje social de los antiguos griegos, y de muchas sociedades primitivas. Al final de dicho recorrido, la idea moderna de la infancia como estadio transitorio de la vida, y del niño como receptáculo de una inocencia perdida en aras de su integración social, aparecen como el invento necesario sobre el que el hombre civilizado de Occidente funda su propia razón de ser.