www.paquebote.com > JOAN
L’acció de traure del bosc la llenya que s’ha tallat o el suro que s’ha arrancat. Aquests poemes són preguntes o com a molt respostes obertes, instruments amb què examinar l’esquerda que cada dubte, cada desig o cada intuïció poden obrir en la paret impenetrable del present.
L?anomenada Guerre d?Espagne pels francesos i la Guerra del Francès pels catalans és la clau d?entrada a Catalunya a un segle XIX marcat per revoltes i guerres civils.
L?espai temporal de recerca correspon a la campanya napoleònica per conquerir una part del territori català, l?anomenat Terres de l?Ebre, i que cal remarcar pel fet que a les acaballes de 1810 totes les mirades dels exèrcits enfrontats a Catalunya hi tenen la vista fixada. Demostrar que, a més dels atacs i de la presa de l?emblemàtica plaça de Tortosa, hi van passar molts altres fets a la resta de pobles i llocs d?aquest pessic de terra i, a la vegada, ressaltar el protagonisme del riu Ebre durant aquesta etapa de conquesta són pilars d?aquest estudi.
L?autor aplica sobre aquella guerra un recurs més aviat insòlit, la de fer història de casa nostra parlant dels altres. Això explica el perquè centra atenció preferent sobre la visió que en dona el francès intrús dels fets ocorreguts en aquesta àrea geogràfica.
Les principals columnes que sostenen aquest llibre són les inèdites ordres diàries emanades del quarter general de Suchet durant la seua estada al territori ebrenc, els expedients dels principals caps militars francesos que hi van ser i les memòries d?alguns soldats napoleònics que en parlen. Militars que trobem, abans o després, actuant en altres llocs de Catalunya (Lleida, Tarragona?) o fora d?ella (Saragossa, València...).
Sebastià Juan Arbó (1902-1984) fou una figura clau en la literatura catalana i espanyola del segle xx; l?exponent més gran fins ara de les lletres a les seves Terres de l?Ebre de naixença, que immortalitzà en tot un seguit de novel·les que posen l?accent en el conflicte existencial que assola l?individu. Les tasques de recuperació del llegat de l?autor a l?Arxiu Comarcal del Montsià han fet aflorar tot un conjunt d?obres i projectes literaris que, per motius diversos, mai van veure la llum, i que són d?un gran valor històric i cultural. El ángel se durmió n?és un exemple. Es tracta d?un projecte de novel·la inèdit que ens descobreix una faceta desconeguda en la seva trajectòria: una temptativa frustrada d?incursió en la novel·la negra. Els originals autògrafs conservats d?aquest projecte descriuen la història d?un criminal dels baixos fons de la ciutat de Barcelona en la dècada de 1950 que comet amb impunitat tota una sèrie d?assassinats. Més enllà del valor literari que pugui tenir aquest text, que correspon a la crítica determinar, aquesta publicació, a càrrec de Joan Antoni Forcadell, vol ser una primera aproximació rigorosa i solvent mitjançant procediments filològics al procés de creació literària de l?escriptor a través dels seus originals. S?ofereix l?estudi i l?edició crítico-genètica de l?obra inacabada, incloent-hi els materials prerredaccionals en transcripció diplomàtica i una edició facsímil digital. Un autèntic recorregut que ens endinsa en el taller de creació de l?escriptor, i que ens permet veure com naix, es transforma i evoluciona la seva literatura des de la guspira inicial ?una idea, un senzill esbós, una frase inconnexa? fins a un text consolidat amb la forma d?una novel·la. Tot plegat amb la voluntat d?assenyalar el camí a futures edicions de l?obra de Sebastià Juan Arbó, que mereix ser editat com el que és: un dels nostres grans clàssics. Aquest treball fou guardonat amb el Premi Ajuntament d?Amposta al millor Projecte de Recerca Local Jordi Fontanet 2021.
Un niño ve a lo lejos un zorro jugando con otros niños. Aunque le parece raro, no se atreve a hablar de ello, ya que nadie más parece darse cuenta. Un día, este zorro le habla y se burla de él. A medida que pasan los días, el zorro se transforma en lobo y luego en tigre. Le empuja, le quita sus cosas. El miedo va invadiendo su vida cotidiana. Una historia para hablar del acoso escolar con los más pequeños, con un mensaje claro y contundente: la única manera de pararle los pies a un zorro es rompiendo el silencio. Un libro escrito a cuatro manos, entre un padre y una hija.
Este libro trata de desentrañar el proceso por el cual nuestras sociedades han dado la espalda a la tierra y, creyéndose capaces de vivir al margen de ella, han confundido el desarraigo con la emancipación. De ese modo, hemos constituido una geografía ingrávida que, en dos generaciones, ha hecho olvidar el papel esencial jugado por los pueblos campesinos para conformar nuestro mundo. Marc Badal nos recuerda que «el precio a pagar por el privilegio de habernos liberado de una vida apegada a la tierra no es otro que el de estar permanentemente desubicados. Ya no sentimos ningún sitio como propio: estamos siempre fuera de lugar».
La correspondencia entre el poeta Joan Brossa (Barcelona, 1919-1998) y el artista Antoni Tàpies (Barcelona, 1923-2012) conforma una documentación íntima excepcional que permite conocer la extensa e intensa relación de amistad y de colaboración entre dos de los grandes referentes de la vanguardia artística y literaria catalana de la segunda mitad del siglo XX. En diciembre de 1950, después de haber inaugurado su primera exposición individual en Barcelona, Antoni Tàpies se iba a París, becado por el Instituto Francés. El 15 de diciembre de 1950 escribía a su amigo Joan Brossa para explicarle sus primeras impresiones de la ciudad y comentarle cómo de importante era para él su amistad. Es la primera de las cartas que constituyen el epistolario entre los dos creadores formado por 32 documentos que van de 1950 a 1991. Las cartas son un rico testimonio de la fascinación por París, la atmósfera asfixiante del franquismo, el descubrimiento de la amistad y la admiración mutua en un momento clave de la evolución de la obra creativa del poeta y del pintor. Estimulados, entre otros, por el poeta y crítico brasileño João Cabral de Melo abandonan el neosurrealismo de Dau al Set y buscan un nuevo realismo crítico que conducirá a la poesía rasa y esencial de Brossa y al informalismo matérico de Tàpies. La crisis y el final de su colaboración en la revista Dau al Set, el éxito internacional del pintor o su fraternal huella creativa en libros de artista imprescindibles como Novel·la (1965) o Fregoli (1969) son algunos de los hechos que relata esta correspondencia, hasta ahora inédita en su totalidad, que cuenta con un riguroso estudio introductorio y una cuidadosa edición y anotación del crítico y ensayista Manuel Guerrero Brullet.