978-84-297-8170-0
A la rao
Enric Casasses Figueras
Editorial: EDICIONS 62 Fecha de publicación: 21/02/2024 Páginas: 128Formato: Rústica
www.paquebote.com > ENRIC CASASSES
És com si la rondalla antiga ?aquella que el burro havia escoltat? ?la dels amors d?amor i psiquis? estigués a punt a punt de fer-se real aquí al meu barri entremig del bullider enfebrat del nostre món de coneguts desconeguts amics pares germans amors i efectivament no fos cap rondalla: només això, que sí, que t?hi sé.
Enric Casasses, destre en mai saber, suposat poeta, acadèmic de cap acadèmia, prosista d?estranquis i cantant sense cantar, ens ofereix, com diu Eduard Bonet, «l?equilibri entre els seus contraris íntims, entre la crítica severa i la participació generosa, entre el refús decidit i el compromís sincer, entre l?observació pura i l?actuació apassionada». L?art no transgredeix res perquè es mou per territoris que no hi arriben les barreres. L?autor corre al darrere de la poesia, que li resulta inatrapable, i de cop és ella que l?atrapa a ell. El seu material és la paraula, i en la llengua dels tres països. I el llençol on planta les pinzellades és l?aire que respirem. Musicalment és una barreja de tradicional sard, paganiniana, mompouisme, noi de la mare i country de les contrades provençals dels temps prellullians.
BES NAGANA (que en rus col·loquial vol dir SENSE PISTOLA) són poemes de tots colors i de tots estils, amb rima i sense rima, dècimes i romanços, cançons i formes lliures? fins i tot n?hi ha un que fa més de 800 versos: SOM A L?ERA, que parla de quan es va acabar el petroli a la terra. Els poemes van amb el mateix ordre com van ser escrits, tret d?un, AMUNT COM L?AIGUA, que va aparèixer quan el llibre ja era tancat i va exigir un lloc entre els 10 primers. N?hi ha que van il·lustrats. N?hi ha d?amor, de revolució, de sàtira, de pensament, de fantasia, de normals i corrents? Al final de tot hi ha un gap o cançó de fatxenda, la BALADA NOVA DE L?HAVER FET MARSO. Els epígrafs que obren els poemes fan un acompanyament que segons com es pot convertir en el protagonista de la pel·lícula. L?humor i la severitat, la lleugeresa i la fondària, el carinyo i la ferotgia van junts, no estan renyits. Les idees hi són importants, els sentiments més, i les sensacions encara més.